Stavfelet

På Norstedts förlags hemsida har de presenterat de 20 ord som vi svenskar ofta stavar fel till. Jag anser mig vara en jäkel på att stava och skulle alltid ta reda på hur ett ord egentligen stavas innan jag använder det. Jag undrar lite vad de lägger i ordet "felstavning"? Är det dessa ord folk skriver fel på på grund av osäkerthet eller skriver de fel för att de tror att det stavas t.ex. "fotölj"?
Men allvarligt talat, är inte flera av orden nedan för simpla för att kunna felstava?

abonnemang
bestämde
cykel
definitivt
emot
fåtölj
gammal
hej då
iaktta
karriär
lugnt
medicin
noggrann
parallell
rekommendera
skillnad
terrass
tyvärr
ungdomar
överens

Kommentarer
Postat av: Data-Danne

Vissa av orden känner jag igen som frekvent felstavade, med hårresande exempel som abbonemang, cyckel, lungt, medecin, ungdommar och överrens.

Sen finns det såklart sådana som skriver osäkerthet istället för osäkerhet. ;)

2009-06-16 @ 07:42:58
Postat av: Tessa

Måste säga att många av de orden (samt många fler) är ord som jag slår upp eller frågar om innan jag använder dem. Jag är en sådan som slingrar mig förbi ord jag inte kan stava till. För mig är inte dessa orden simpla och tydligen är jag inte ensam om att tycka så.

Ha en trevlig dag så ses vi snart.

2009-06-16 @ 08:37:43
URL: http://bloggtessa.blogg.se/
Postat av: Helle

Data-Danne: Hahaha! Well done av mig att skriva fel i ett sådant inlägg :-)



Tessa: Eftersom många stavar fel på dem så är du så klart inte ensam om att tycka de är svåra. Jag har lätt för att stava, men har svårt för andra saker. Sånt är livet.

2009-06-16 @ 09:49:23
URL: http://helle.blogg.se/
Postat av: Kimzan

Jag tycker att det är skrämmande att dagens ungdomar är så urusla på att stava. Mycket beror på datorernas frammarsch! Nu behöver man inte kunna stava, word gör det åt dig ;)

Jag är allergisk mot jobbansökningar som är skrivna med "cyber-språk". Förkortningar som inte är korrekta HATAR jag. Alla känner till ngn, ngt, mkt, st osv med gr8, 7kt, cu ryser

2009-06-16 @ 10:04:11
URL: http://familjenmalmborg.blogg.se/
Postat av: Tessa

Kimzan: Word är inte att lita på,(http://knegus.blogg.se/) men jag har lärt mig att stava många ord med hjälp av word. Jag är tacksam över word i annat fall hade jag inte haft min Teologie kandidatexamen än. :o) Chattspråket är dock inget jag gillar.



Helle: Jag tar inte illa upp, jag vet mina brister. Jag vet också att det är ett handikapp att inte kunna stava. Jag hatar att skriva lappar, kort, brev eller arbeten för hand.

2009-06-16 @ 11:58:35
URL: http://bloggtessa.blogg.se/
Postat av: Marina

Hmm ja det är ett spännande fenomen det här med stavning. Jag har också tidigare ansett att jag är duktig på att stava men nu vet jag inte....vet inte vad det beror på, om det är för länge sen jag gick i skolan och hade svenska, eller om det är för att jag börjar bli gammal ;) men jag kan komma på mig själv med att undvika att skriva vissa ord och istället ta till en synonym av just den enkla anledningen att jag blir osäker på hur ordet stavas... Hmmm, jag måste läsa mer böcker helt enkelt! Men hur ska jag hinna det? Hihi =)

2009-06-16 @ 15:55:00
Postat av: Marina

Jag undrar hur hej då felstavades? Kanske på skånskt manér Haj do? =)

2009-06-16 @ 15:58:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0