ÄNTLIGEN!

Igår testade vi för första gången snorklingen på Kuredu (vi försökte även dagen före, men det var för sent på dagen och därför dålig sikt). För att komma ut till revet måste man simma en ganska bra bit ut från stranden, så vi satte fart. Ganska snart kände jag att jag hade fått sand i simfötterna och stannade därför upp för att fixa till detta. Några sekunder senare hör jag sambon ropa att jag ska komma bort till honom. Jag ropar tillbaka att jag kommer så fort jag är klar med sandtömningen. Jag tänker även att det inte kan vara något viktigt eftersom vi har säkert 100 meter kvar till korallrevet och där sambon är finns bara lite sjögräs på botten. När jag är färdig simmar jag bort till honom och gissa vad som sitter (?) lugnt på botten och käkar gräs? 

EN VATTENSKÖLDPADDA! Det är lätt det coolaste jag nånsin har sett. Sköldpaddor är underbara djur. Efter att jag har simmat runt över honom (sköldpaddan, inte sambon) en lång stund vill sambon att vi fortsätter ut mot revet, men jag vill ju inte simma ifrån sköldpaddan. Hela mitt liv har jag väntat på att få se en sköldpadda i sin naturliga miljö och nu fick jag det. Inte räcker det då med ett par minuter!

 

Till slut lyckas sambon få med mig därifrån och jag ler med hela ansiktet (inte helt lätt med en snorkel i munnen) hela vägen ut till korallrevet. Nu kan det inte bli bättre tänker jag, men gissa om jag hade fel. Jag ser sambon en bit bort viftandes och gestikulerandes och vad kommer simmandes mot oss/under oss? Ännu en vattensköldpadda. Denna var ganska mycket större än den förra. Jag simmade efter den några meter och ser att den simmar upp mot ytan. Jag tar upp huvudet ovanför vattenytan i precis rätt ögonblick för att se hur sköldpaddan gör samma sak och andas. Två sköldpaddor på samma snorklingsrunda? Helt fantastiskt! Det finns bara en person som fattar hur stort detta är för mig, så naturligtvis var jag tvungen att ringa min kära mamma och berätta. Kosta vad det kosta vill.

 

När jag sedan på kvällen även avnjöt en underbar ansiktsbehandling på öns spa så var det klart; detta var semesterns hittills bästa dag. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0