En tur mot Österlen

Idag tog jag och Tobias en tur i Skåne för att kolla läget och hälsa på lite löst folk.


Nu börjar vi! Skåne är framletat på kartan, för det är mycket roligare att köra vägar som inte har vägnummer.
Tombolan rullar!


Eh, fast vi börjar lätt med väg 11 mot Simrishamn.


Efter att vi kört en vända i Sjöbo (white trash någon?) kom vi fram till Sövdesjön i, eh... Sövde.


Tobias ville så klart bada, men det tog ett tag.


Till slut kom han i. Jag stannade dock på torra land. Varför? Insjöar är äckliga, jag tycker om havet.


Under en tur runt i Skåne ser man man många många sädesfält. Dessa ger upphov till..


Trevliga spontana foton!


Efter att ha hängt en stund med A.J. på stranden i Ystad (glömde kamera i bilen då) så for vi vidare till min farbror utanför Köpingebro.


Bakom enhäcken bor han.



Den gamla brandstationen väcker många härliga barndomsminnen. Den har funnits alltid, men inte varit i bruk så länge jag kan minnas.


Så klart har min farbror kvar det gamla äppleträdet. Men det viktigaste är ändå...


Päronträdet!


Vi gick till kyrkogården.


Där min gammelfarmor och gammelfarfar ligger begravda.


Och min älskade farfar ligger i Minneslunden.


Som tur är skriver de inte detta på gravstenarna längre. Är det stoftet som ska ha frid? Inte själen?


Efter fika och en massa snack bar färden vidare. Denna bild är tagen eftersom jag kom på att jag inte var med på någon bild. Vill inte att ni ska tro att jag inte var med...


Mot turistfällan nummer ett - Kåseberga. Dock måste detta ställe besökas en gång om året.


Tobias ville upp till Ale Stenar. Jag stannade dock nere i hamnen. Har sett de jäkla stenarna varje år sedan jag var liten. Tror nog att de står kvar i år också.


Tja...


Varför vi inte bor på landet - alla traktorer som irrar omkring. Fast just i detta fall var söndagsbilisterna bakom traktorn värst. Kör om för fasiken! Vi och ett par andra bilar körde om hela raden, för de hade tydligt tappat målsättningen.


Så klart körde vi Kustvägen via Trelleborg hem. Havet är fantastiskt!

Så, det var min dag. Hur var er?



Kommentarer
Postat av: Data-Danne

Fräsigt! Vi var också på Skånetur idag, fast i mindre format. Smygehuk var målet för vår resa. Åt fisk och tittade på havet. Men den där vägvisarskylten med avstånd till olika städer har de plockat bort. Fanken. Jag som ville veta hur långt det var till Tokyo och Paris därifrån.

2009-08-09 @ 23:02:05
Postat av: Erika

Vi var och fiskade i sövdesjön för någon vecka sedan... bara så att du vet :)

2009-08-10 @ 17:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0