Bell's pares

För en vecka sedan skrev jag ett inlägg om att 2010 inte har börjat på ett lysande sätt. Många saker har hänt människor jag tycker om både vad gäller sjukdomar, operationer och dåliga nyheter. En av dessa sjukdomar är något som heter Bell's Pares. Detta drabbade min sambo för en vecka sedan.

Bell's pares innebär att halv ansiktet blir totalt förlamat och i många fall vet inge egentligen varför. Det finns heller ingen egentlig medicin att sätta in utan det är bara att vänta ut det och hoppas på det bästa. När jag först såg förändringarna i hans ansikte och sedan hörde vad det var blev jag naturligtvis jätterädd och många tårar har jag fällt denna vecka. Ingen vill ju så klart se sin kärlek så här. Det värsta för honom är att han inte kan stänga ögat. Det gör att han måste ha ögondroppar regelbundet och sova med en ögonlapp så att fukten hålls kvar.


Riktigt läskigt att detta faktiskt kan drabba vemsomhelst närsomhelst; även om det inte är särskilt vanligt. Vanligtvis sitter det i några veckor och de allra flesta är helt återställda inom 6 veckor. Vi hoppas att Tobias också kommer vara det. Han är inte särskilt orolig och tar det väldigt bra, vilket jag tror spelar en stor roll. Positiva tankar snabbar på tillfrisknandet, det är jag övertygad om.

Kommentarer
Postat av: Olof

Klart han blir frisk! Det är bara riktigt gamla personer som ibland kan ha problem med att bli av med det. Jag känner faktiskt 4 personer som haft det. Då räknar jag inte ens ditt <a href="http://www.artistquirk.com/images/george-clooney31.jpg">frikort</a>.

2010-02-01 @ 09:33:05
Postat av: Annelie

Då förstår jag ditt inlägg om provtagningen bättre. Det är klart att han blir frisk, med en så positiv inställning och med dig som stöttande sambo, och härlig familj på båda sidor, härliga vänner... Hehe, jag litar på er!! Stor kram till er båda.

2010-02-01 @ 17:28:18
Postat av: Helle

Olof: Jag vet att han blir det, men så klart är jag lite orolig iaf. Han är ju min Kärlek :)

Annelie: Det var det här med 2010... faktiskt inte hans provtagning jag menade. Det var min. Jag mailar dig i morgon om det.

2010-02-01 @ 17:57:31
URL: http://helle.blogg.se/
Postat av: Data-Danne

Usch, läskigt! Tur att det går över av sig självt.

Håll modet uppe! :)

2010-02-01 @ 18:18:13
Postat av: Kimzan

gud va läskigt!!! Men jag tror precis som dig på att ett positivt sinne kan göra vem som helst frisk. Och Tobias verkar vara en positiv person. Men jag förstår också din rädsla... det är ju det sista man vill, att de man älskar ska drabbas av sjukdomar osv.



Kram till er båda!

2010-02-02 @ 20:21:46
URL: http://familjenmalmborg.blogg.se/
Postat av: Magnus

Hejsan fin blogg !!!

Jag trillade in av en slump när jag sökte på bells pares, har nämligen själv blivit drabbad dvs 1feb,

jag har nu haft det ca en vecka och samma problem med mej, kan inte stänga mitt högra öga, äter nu kortison och c-vitamin samt tar ögondroppar o salva. Hur går det för din man är han något bättre? Lycka till o uppdatera gärna så snart du kan.

2010-02-08 @ 17:44:21
Postat av: Helle

Magnus: Kul att du hittade hit, men orsaken är så klart mindre kul :-/ Min sambo är faktiskt i princip helt återställd nu. Det tog ca 2 1/2 vecka. Jag hoppas ditt släpper snart också!

2010-02-10 @ 22:45:16
URL: http://helle.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0