Delfinal 1

Så har den då satt igång, denna fantastiska tävling som heter Melodifestivalen. Lika underbart varje år!
Till gårdagens delfinal fick vi spontanbesök av min kära kusin och hennes sambo, vilket var enormt trevligt! Det blev drink, vin, öl, äpplepaj, sing star och massa snack. Helt plötsligt sa Annelie att klockan är 02:00 och jag trodde hon var runt midnatt kanske. Då vet man att man har trevligt och är helt uppslukad av allt snack. :-) Underbart att vi ska hem till dem på lördag!


Men över till delfinalen då; vad tyckte jag? Jag hade inga större förhoppningar på förhand och förhandslyssningarna på SVT gav mig inte så mycket. En stor överraskning för mig var Salem al Fakir. Eller snarare var det så att jag hade bestämt för att inte gilla honom, då han känts pretto. Jag har egentligen aldrig givit honom en chans, men nu vet jag vad det blir på Spotify på måndag. Utan tvekan kvällens bästa låt! Underbar och jag kunde inte släppa blicken från TV'n och satt som förhäxad när jag framförde sin låt. Ljuvligt!


Just ni sitter jag och tittar på reprisen och tycker faktiskt nu att Jessica hade förtjänat en direktbiljett till Globen. Den var mycket bättre nu på den andra genomlyssningen och hon har en fantastisk röst.
Visst det var väl kul att Ola gick vidare, det var en helt ok låt. Bättre än hans Love in Stereo för några år sedan. Men någon borde sparka hans stylist. Vad var det för frisyr? Jävla otur där!


De andra låtarna är det väl inte så mycket att säga om. Jennys Silvers är för svår för Sverige. Anders Ekborgs låt var hämtad ur en musikal. Pain of Salvations låt var en lång väntan på refrängen. Frispråkarn? Inga kommentarer. Linda Pritchards (stavning?) låt hade vunnit den Ukrainska uttagning om de hade vågat ha mer beat och inte kört så mes-svenskt.


Så tycker jag. Vad tyckte ni?

Kommentarer
Postat av: Annelie

Tusen tack för igår!! Det var skittrevligt!! Och sen att vårt lilla skogstroll gick direkt till final gjorde inte saken sämre.:)

2010-02-07 @ 13:21:29
Postat av: Data-Danne

Jag tyckte det var traudiga låtar, men himla trevligt i övrigt. Tack för att vi fick komma och vara oförskämda och i övrigt horribla i en hel kväll. :)

2010-02-07 @ 13:23:43
Postat av: Data-Danne

Förresten, här är artikeln vi pratade om igår, apropå allmänheten. :)

http://www.expressen.se/sex/1.1653733

2010-02-07 @ 13:30:06
Postat av: Olof

Såhär tyckte jag i kort: Låtarna var mycket mer intressanta än på många år. Själva arrangemanget var erbarmligt dåligt.



Jag tyckte faktiskt att det märkts att de på allvar försökt bredda festivalen och få in låtar som inte följer den uttjatade mallen. Det applåderar jag mycket. Olas låt var OK, Jennys låt var förmodligen den bästa låt som någonsin varit med i tävlingen. Jag får gåshud när jag lyssnar om på SVT Play. Jag förstår ändå att den inte köptes av alla. Hot hot hot var helt förfärlig. Den ville vara eldig men var bara lökigt halvljummen. Anders Ekborgs låt var fruktansvärd. Frispråkarn var bättre än hiphop från tidigare år, men ändå riktigt usel. Jessicas låt kommer jag inte ihåg en ton från. Den måste ha varit sjukt tråkig. Pain Of Salvation-låten var inte så dum, men det blev kanske lite väl mycket att de var barfota. Salem... Han var ju så fantastiskt härlig på P3 Guld-galan för några veckor sedan, men den här låten var rätt tam.



När det gäller festivalen tycker jag alltid att själva TV-prodruktionen brukar vara toppklass, men i år kändes det inte bra. Inledningen med Christer, Hero-låten och entré på flakmoppe var totalt antiklimax. Det gjorde ont att se. Sedan har jag alltid trott att programledarna fick hjälp att skriva manus, men Måns skämt kan inte ha kommit från ett proffs. Vad hette tjejen? Christine eller nåt? Jag vet inte vem hon är, men det kändes inte som om hon hade förberett sig över huvudtaget. Dolph får stora bonus-poäng för sitt sångnummer, men på det hela taget var detta riktigt låg klass. Luuk fick ju tävlingen att lyfta flera steg. Det kändes värdigt och bra, men i år var det som om man siktade på att vinna lågstadiebarnens erkännande.



Sen förstår jag inte varför de måste be om ursäkt för röstningsprocessen varje år. Den är faktiskt inte så konstig och skämtet börjar bli gammalt.

2010-02-08 @ 13:43:32
Postat av: Data-Danne

Olof:

Det var inte kort. :)

2010-02-08 @ 15:53:09
Postat av: Olof

Data-Danne: Jo. Och långt. 2 versioner: Först en kort och sedan en längre förklaring ;-)

2010-02-08 @ 17:07:16
Postat av: Olof

Låt mig passa på att påminna om Salem Al Fakirs uppträdande på P3 Guld-galan: http://www.youtube.com/watch?v=hA9UA3CSnms



Varför var inte mello-bidraget mer som detta?

2010-02-08 @ 17:44:42
Postat av: Annelie

Jag tycker att Helena och Olof sammanfattat det hela rätt så bra faktiskt.

2010-02-08 @ 21:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0